Min Lilla Modiga Linnéa!!!!

Ja i dag har Linnea verkligen brilljerat.... I morse när vi vaknat låg vi i sängen och myste,, Jag Linnea och Ida.. tittade på Dora och busade... sen höll Linnea på att kamma sig,,, och i svagt ögonblick nämnde hon om att hon skulle ha spray i håret.. sen tar hon sin höga stol hon har på rummet, öppnar sin garderobsdrörr,och klättrar upp för att få tag i sin spraybalsam flaska,,,,,,, i garderoben har vi trådkorgar till kläderna och en av dom lossnar,,och åker förmodlingen på hennes mun..... jag ligger ju fortfarande i sängen med Ida och hör bara hur det brakar till i hallen och att hon grinar,,,, inte hysteriskt men mycket lessen.... så jag flyger upp ur sängen.. utan glasögon och då är jag typ blind.... och tar upp linnea från golvet.., försöker trösta.. tittar på henne och ser att hon blöder lite.. vi går in i badrummet,,, då ser jag att hon blöder ut munnen men hon har ett sår i mungipan... så jag ber henne skölja med vatten.. men sen ser jag att det droppar ur munnen så jag kollar under läppen (tänkte nog mest på att läppen skulle vara spräckt...) men då ser jag att tanden är borta... shit.. lilla gumman.. så jag sätter henne på sängen med en handuk för munnen och tar på mig glasögonen så man ser nånting... då ser jag tanden ligger på golvet under garderoben..... så det va bara att ringa,, först Daniel... sen akuten, men dom hänvisade till folktandvården....så jag ringer dit... som vanligt inom sjukvården så ringer dom upp.. så det blev en väntetid på en timma....

Under den tiden hinner mormor komma så jag har barnvakt till Ida och Linnea ligger i sängen och dricker varm choklad inte ett dugg lessen..... när dom väl ringer upp va det som vanligt en sån underbart "GLAD" kvinna i andra änden jag tror att dom inom komun/landsting får åka på många kurser om kundvård... för "bättre" service finns inte... SUUUCCCK!!!! men i alla fall den trevliga kvinnan säger att:
- Du kan få en tid tjugo över tre i eftermiddag...
-VA?? skämtar du säger jag...
- nej tyvärr det är den enda tid vi har,,,
-Men min 3-årga dotters tand är borta med rot och allt det ser skumt ut och jag vet ju inte om dom andra tänderna är skadade,,,
-Nej men det är så det är det finns bara jourtider när man ringer akut..
- Men GE mig en sån då,,,,,!!!
- Det är det du fått.. men det är klart det kan ju komma in åternbud under dagen så ni kan komma tidigare,,,
- Men du måste förstå att vi MÅSTE komma NU!!! Jag vet ju inte hur mycket som är skadat det är ju fördjävligt...
-Jasså tycker du?? .... (tyst).. men vi kan ju göra så att ni kommer till en tandhygienist och sen kan en tandläkare komma in till henne och titta på tanden....då kan ni komma redan om tjugo minuter.....
-Ja det är bra det gör vi!!!
-Då bokar jag in Linnea då,,,
-Tack...

Faan ska det behöva vara såhär???  Måste man bli förbannad för att få hjälp?Skillnad om det är en vuxen människa då kaske det är ok men helvette en liten 3-åring... sjuk/tandvård är KATASTROF!!! Jag ska faan skaffa en privat tandläkare till Linnea dom tar i alla fall emot alla sina patienter i ur och skur dag som natt!!!!

I alla fall vi kom dit fick komma in och tandhygienisten som va underbar super trevligt och berättade all om vad som skulle kunna ha hänt och vad som kan hända... hon va Toppen med Linnea,,,,linnea hade sin tand med i en liten burk,,, tandläkaren som kom in och tittade på henne va med underbar ,även han förklarade att det förmodligen inte kommer bli några sviter efter detta när nya tanden kommer.... men man kan ju aldrig veta.. så nu är allt dokumenterat och vi ska anmäla till försäkringsbolaget i morgon... Men den som va mest toppen va Linnea hon gapade stoort och dom fick titta och känna på dom andra tänderna inte en tår inget tjafs hon ville sitta själv i stolen jag fick INTE sitta med,,,, UNDERBARA UNGE!!! Så duktig så modig!! Nu är jag en stolt mamma!!

& eftersom man är såå duktig så får man ju välja någonting från leksaksaffären vad man vill, det va rena julafton!!  hon hittade en bricka med en massa tallrikar,bestick,muggar,koppar mmmm i plast va det och det va det finaste och bästa hon kunde hitta!!! kosta va det kosta vill!!!
Sen åker vi hem och äter frukost,badar,fikar,myser.. Mormor kom förbi med en liten present med.... & såklart fick Ida det med!! Momme är bäst!!
& nu i kväll la vi tanden i att glas vatten så i natt kommer tandfen och byter tanden mot magiska pengar,,,,, spännande... hade nog trott att vi skulle få göra detta om 2-3 år men så kan det vara...
Gud det låter som värsta grejen att hon slagit ut en tand... om man jämför med dom som har riktigt sjuka barn... men jag måste säga att för oss ÄR det här stort.........Daniel jobbad borta i dag (vingåker) och mådde jätte dåligt att han inte kunde komma hem,,, han va inte hemma förrän sju.. så när han duschade somnade linnea...stackarn...

Så idag har vi inte gjort så mycket men det har hänt mycket....konstigt!!

Några bilder på min lilla hjälte!!!



                                                                           

Nu ska jag förvandla mig till tandfen och trolla fram magiska pengar ur linneas tand!!!
Sov gott

P&K
FIA

Kommentarer
Postat av: Therese

Men stackarn! Usch va tråkigt. Men vad duktig hon var!!

Kram

2008-10-16 @ 09:50:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0