Krakow

 
Hej på er... Nu har jag en hel del att dela med mig av!!!
Är just nu hemma med förkylning och feber så djävla jobbigt har snytit sönder min näsa.... usch.. jag kände att de va på gång redan förra veckan men den va nu i helgen som de eskalerade,,,,,
Så nu passade jag på att sammatsälla lite foton... och tänkte att NU ska ni få se....
Annsofi som fyllde 40 fick resa till Krakow av oss vänner.. och vi sa att dom som kan åker med så vi blev 4 par som åkte....
jag som är flygrädd tyckte dr gick bra de tig bara 1.40... lagom,,, =)
Vi startade typ 06.00 på Skavsta med Skumpa... sen va de dags at flyga
Väl Framme va de dags för en "groupie" =) jag hade lånat Neas sefiestick!!!
sen taxi till Hotellet... ÅÅH djävlar va dom kör dessa bilar,, HÖVVA!!! =)
Vi va lite tidiga till Hotellet så vi lämnade in väskorna och Tog en Öl i Hotellbaren,,,,
Sen lite Mer galen taxi till City,,, Vi tjejer kollade lite shopping grabbarna Kollade pubbarna =)
De är Fint i Krakow... Men de va Kallt... jag kan tänka mig att om man åker typ i maj då de är lite mera vår & värme är de nog Extra Vackert.. nu va de bara några uteserveringar framme,,,,
Vi hittade en resturang inne på en Bakgård Super mysig!! och Gott!!

Sen jagade vi mera shopping.. =) stort köpcenter!!
Shoppingen är typ samma som här hemma prismässigt.. Mat & Dryck är GALET billigt!!!!
så jag Handlade inget... men de va kul att bara strosa Å kolla på Folk!!!
sen gick vi vidare och lite mera ÖÖÖÖL
!=)
 
De fanns endel Uteserveringar.. Inte många men de va på G ... våren likaså även om de va galet kallt där Nu!! 
Sen åkte vi tillbaka till Hotellet.. Taxin Är åxå BILLIG,, perfekt!!!
Slappade lite Fyllde upp Minibaren med Billig Öl... Badade i Hotell poolen och Bastade...Snyggade till oss och Tog Ännu mer galen taxi till stan... Jösses dessa sönderkörda taxibilar... varenda lampa i intrumentpanelen lyser.. motor/olja/varning haha och stötdämpare finns inte...
Vi blev rekomenderade att äta på en Resturang i dom Judiska kvarteren... där va de TRÅNGT bilar och pubar ÖVERALLT massa folk och nattliv som heter duga... de va ju så klart FULLT där vi ville äta... så vi jagade tills vi fick tag på ett ställe som hade plats för oss...
Där man tyvärr fick röka inne i vissa delar... vi satt på Icke rök,,, men de stank lika mycket där... Nåväl vi va hungriga så vi beställde mat & dryck Och hade väldans trevligt!!!
Å BILLIGT!! jösses kostar typ inget att äta & dricka!!!!
Lördagen va de hotellfrulle såklart!!!!
 
Sen hade vi lite Röstning om vi skulle Åka till Saltgruvorna eller Auschwitz
de blev de sistnämna!!!
 
Så vi kollade med hotellet vart vi skulle vända oss om vil ville åka dit & med Guidad tur...
ONE MOMENT.... ett samtal & 15 min senare stod en Minibuss & väntade utanför hotellet....
En Hel & REN buss... haha kändes lite lyx om man jämför med allt annat rassel vi åkt med..
60min bilfärd C:A.. livrädd små rallyvägar!!
 
sen va vi framme
Där va de ytterligare en man som tog emot oss.. tog betalt.. gav chaffören en slant.. stoppade resten i fickan... tog oss till säkerhetskontrollen.. som va precis som på flyget.. stor koll...
Min Handväska va för stor de fick man INTE ha med sig... så tänk på de ni som ska dit...
Jag hade turen att vår chafför tog min väska till Bilen... de fans ett Hus man kunde lämna väskan i åxå...
Sen fick vi lurar och väntade på vår engelsktalande guide....
när hon kom,,, förklarade Mannen att när detta va slut skulle vår chafför vänta på oss vid Birkenau... sen gick dom... där tänkte jag Hej då väskan... =)
Sen va de dags... att ta sig igenom detta hemska plågsamma ställe.. så mycket känslor så vidrigt at man kan göra andra mäniskor så illa på så många olika sätt.. tortyr,avrättnign,gasas,exprimenteras, fyy faaan..
de går inte en dag sen vi kom hem jag INTE tänker på detta....
Lite svårt att se på bildera... MEN här nedan är en bild när dom kommit till Birkenau där som ska "sorteras" Kvinnor,barn,äldre,sjuka till höger... starka till vänster
Höger= dödens väg... mot "duscharna" Vänster mot Arbetet...
¨Här ser man barn & kvinnor!!!  Dom lät mammorna gå med sina barn för att Inte skapa panik... dom hade ingen aning om vad som skulle hända.. vinkade hejdå till sina makar pappor morföräldrar typ vi ses sen... =(
Här är de KLART... här ligger alla människors saker... de enda dom fick med sig .. de viktigaste dom tog med sig..... som sorteras och skickas vidare eller slängs....
 
 
"DuschRummet" så hemskt... här gick dom in Nakna i tron av att dom skulle få duscha... inlåsta.. sen bara DÖD..

Rakade och ev guld togs ifrån dessa kroppar... sen
Ugnen.... Askan såldes tom gödsel till åkrarna... håret till att väva kläder & mattor typ...
FY FAAAAN....
Efter besöket Här fick vi ta en buss typ 4km till Birkenau... de va dit dom anlände först de va där sorteringen Gjordes....
Bussen vi tog dit va fullproppad med folk... fyy va läskigt stod som packade sillar.... första bussen kom vi inte med...
Väl framme fick vi gå runt med guiden och se detta åxå hemska ställe!!!
I denna LILLA vagn fanns c.a 100 personer som åkt vääldigt länge för vissa.... många va redan döda när dom kom fram.. inge mat inge vatten ... en hink att göra ifrån sig på... =/
Minnes monument vid dom gamla sprängda gaskammrarna..
Här sov de minst 10st / "säng" vissa p de iskalla golvet,,,, av dom som INTE duschade dom som arbetade....
Toaletterna som skulle räcka för flera tusen.... de va inte ofta man kunde gå på toa.... och detta va de bästa ställe att "jobba" på.. här fick man vara ifred "vakterna" vägrade gå in här pga doften....
 
Jag Är så glad at jag fick se detta.. uppleva detta hemska ställe som man inte kan sätta sig in i att de verkligen har hänt,,, HUR är de möjligt????
vi va tagna Allihopa efter denna dag...
Chaffören stod där och väntade på oss... Min väska låg så fint i baksätet=)
Sen tillbaka till Krakow....
Vila Lite.. Ladda om för ännu en utekväll!!! =)

Den här kvällen Fick vi ett Bord på Nova som stället Hette!!! GRYMT coolt ställe.. AS god mat stora drinkar och BILLIGT
Vi åt förrätt varmrätt efterrätt drinkar Öl Skumpa MM... för typ 220:- /person.. haha vi trodde dom gjort Fel!!!
Vi hade grymt trevligt!! skrattade & härjade... sjöng och ja Mer skratt!!! =)
De blev inte då sent.... då vi skulle upp tidigt då flyget gick 09 hade gärna haft en eller 2 dagar till för at kunna se mer av Staden... men nu vet man ju de.. eftersom hela lördagen gick åt på Auswitsch
 
TACK TILL DETTA GALNA GÄNG !!!
Vi hade sååå KUL.. ser fram emot Nästa år... om vi nu ska försöka ta en weekend/år... =)
Härligt!!
 
Puss på er !!!
Och Ta vara på livet !!
Lev och va tacksam för de ni har!!!
KÄRLEK!!!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emelie

Fint skrivet, Fia! Kul att se hur ni hade det. Krakow är en mysig stad! Och Auschwitz.. Usch, jag har också varit där.. Hemskt. Vissa bilder sitter för evigt.
Ta hand om dig! Puuss <3

2015-03-17 @ 01:31:11
URL: http://hoppglitterpussel.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0